Wednesday 12 June 2013

JANGAN TERBURU-BURU SAHABAT KU.

ASSALAMUALAIKUM SAHABAT FILLAH. 

Bismillahirrahmanirahim, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Untuk sesiapa sahaja yang bertanya tentang NIAT/HAJAT untuk memakai NIQAB. Ana menerima satu soalan mengenai hasrat dan minat memakai niqab sedangkan empunya badan belum menutup aurat dengan sempurna.

Ana memilih untuk memberikan respon di sini kerana ianya sering ditanyakan. Hasrat dan niat mengamalkan kebaikkan itu sudah berpahala di sisi Allah. Jika kita berusaha melaksanakannya, kita mendapat 10 kali ganda pahala. AllahuRabbi. Cara melaksanakannya ialah tingkatkan ilmu pengetahuan berkenaan amalan yang mahu dibuat. lihat serta perhati rasional dan hujjah fuqaha mengenai hukum berniqab. Selepas difahami dan diyakini, barulah beramal dengannya.

Beramal dengan ilmu merupakan tuntutan dalam Islam. Mulakan dari yang asas seperti memakai tudung dengan sempurna, melonggarkan pakaian sehingga melindungi bentuk tubuh, memakai stokin. Selepas rasa izzah menyerapi jiwa dengan konsep hijab yang asas itu, barulah mulai berpurdah. Jika terasa mampu, mahu terus berniqab ddan melonggarkan pakaian sekaligus pun tidak mengapa. Namun ana bimbang jikalau hati belum kuat berdepani cabaran dipandang pelik dan dicaci mereka yang berpenyakit hatinya. 

Semoga terus kuat dan tabah, semoga terus bahagia dan tamak memburu CINTA ILAHI. Allahuma aamiiin.




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.